Рестарт НУШ: перші три кроки
Попри паузи в деяких аспектах реалізації НУШ минулого року, Міністерство освіти і науки почало поновлювати її впровадження. Під час Серпневої конференції для освітян заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків розповів про три кроки, над якими вже працює міністерство.
Крок 1. Повернення субвенції НУШ
Торік через секвестр Держбюджету субвенцію НУШ спрямували на військові потреби. Це відбулося на початку повномасштабного вторгення росії, тоді держава призупинила багато бюджетних програм розвитку.
Цього року уряд має змогу повернути частину фінансування на Нову українську школу. Це кошти, які можна виділити завдяки залишку Освітньої субвенції в Державному бюджеті й спрямуванню їх як окремої субвенції. Тобто МОН не залучає додаткові кошти Держбюджету. Нині в уряді триває узгодження напрямів та розміру субвенції.
Уже відомо, що кошти можна буде використати на закупівлю засобів навчання для 5–6 класів.
Також будуть закладені кошти для пілотних сьомих класів НУШ — на закупівлю засобів навчання і навчально-методичної літератури, мультимедійного та компʼютерного обладнання, меблів.
Окрім того, субвенція передбачатиме фінансування підвищення кваліфікації вчителів, що відбуватиметься за подібною до початкової освіти моделлю: підготовлені тренери навчатимуть учителів на місцях.
Крок 2. Друк підручників
Кошти на друк підручників минулого року теж спрямували на потреби оборони, тож торішні пʼятикласники не отримали підручників. Цьогоріч зовсім без підручників за новими навчальними програмами могли залишитися ще й шестикласники.
Проте уряду вдалося знайти кошти, аби частково покрити потребу в книжках. Цього року на друк підручників у Держбюджеті закладено 754 мільйони гривень. Ще 138,1 мільйона гривень удалося залучити завдяки міжнародним партнерам.
Для 6-х класів друкуємо держкоштом 66% підручників від загальної потреби. Це такі предмети: українські мова та література, зарубіжна література, іноземна мова, історія, математика, природознавство, технології, а також підручники для національних меншин і дітей з ООП.
Для 5-х класів завдяки міжнародним партнерам уже надрукували такі предмети: українська мова, польська мова, математика, природничий цикл, очікуємо домовленостей з Радою Європи про друк підручників із географії, інформатики й мистецтва. Коштом Державного бюджету буде надрукована історія України.
Уже доставлено до обласних баз майже 4 мільйони підручників, це 82% від загального замовлення.
Також цього року за кошти Державного бюджету МОН друкує підручники для національних меншин, дітей з особливими освітніми потребами для 10 класів.
Водночас друк підручників для десятих класів з інших предметів і для перших класів поки не запланований. Для перших і десятих класів цьогоріч мали друкувати підручники, оскільки минуло пʼять років з часу їх друку. Проте нині учні будуть навчатися за підручниками, які вже є в школах.
«Міністерство змушено було пріоритезувати те, що буде друкуватися. Маючи обмежений бюджет, надрукувати все, що потрібно, неможливо. П’ятий і шостий класи – це класи, які вчаться за новими навчальними програмами, за якими немає жодних підручників.
Для першого і другого класів є надруковані підручники, і програми наразі не змінилися. Так, минуло п’ять років, але якщо обирати між старими, але актуальними підручниками й відсутністю будь-яких — то вибір очевидний. Утім, після друку підручників для пʼятих і шостих класів ми будемо повертатися до перших, других та інших класів, які потребують оновлених книжок», — повідомив Андрій Сташків.
Крок 3. Підготовка запуску старшої профільної школи
Восени 2023 року МОН планує презентувати для громадського обговорення Концепцію старшої профільної школи й Стандарт до неї. Ці документи передбачатимуть, що в учнівства буде гнучкість щодо вибору індивідуальної освітньої траєкторії.
Перед запуском старшої профільної школи для всієї шкільної мережі відбудеться пілотування нових моделі навчання й Стандарту.
«Розуміємо, що пілот старшої профільної школи є ще складнішим, ніж пілот базової. Тому пілотування старшої профільної школи ми плануємо почати не у 26-му році, за рік до початку повноцінного функціонування старшої профільної школи, а вже у 25-му році, щоб в нас були повноцінні два роки відпілотувати нову модель роботи, нові навчальні програми, вільний вибір освітньої траєкторії учня», — пояснив Андрій Сташків.
Відновлення реформи НУШ — це виклик для МОН і всієї освітньої спільноти. Крім того, перед міністерством стоять й інші виклики, невідʼємно повʼязані з Новою українською школою. Наприклад, підтримка шкіл у подоланні освітніх втрат в учнів, які виникли через часте дистанційне навчання та почасти фрагментарне здобуття освіти внаслідок бойових дій, а також психологічна допомога учнівству і вчительству. Тож разом із впровадженням НУШ міністерство працюватиме і над цим завданням.