A A A K K K
для людей із порушенням зору
Гірська міська військова адміністрація
Луганська область, Сєвєродонецький район

Громадський контроль за використанням комунальних  земель територіальної громади: нормативні акти та практичні дії

Дата: 28.03.2023 14:28
Кількість переглядів: 130

Громадський контроль за використанням комунальних земель є важливим механізмом забезпечення ефективності та прозорості розпорядження майном територіальної громади. Цей процес передбачає активну участь громадськості в моніторингу використання земельних ділянок, виявленні, протидії фактам правопорушень та зловживань.

Порядок здійснення громадського контролю передбачає використання різних інструментів та методів, таких як запити на інформацію, робота з реєстрами, звернення та заяви.

Одним з основних інструментів громадського контролю є право на доступ до публічної інформації. Згідно зі статтею 34 Конституції України, кожен має право на свободу думки та слова, на вільне володіння інформацією, на її пошук, отримання та поширення будь-яким законним способом. Це право включає можливість отримання від державних органів та органів місцевого самоврядування публічної інформації про розпорядження комунальним майном, включаючи земельні ділянки територіальної громади. Конституція України забезпечує право громадян на участь в управлінні державними справами, в тому числі в управлінні місцевими справами (стаття 38). Зокрема, громадський контроль є однією з форм участі громадян у вирішенні суспільних питань. Згідно з Конституцією, держава забезпечує відкритість влади, демократію, права і свободи людини і громадянина (стаття 3).

Під час здійснення громадського контролю за використанням комунальних земель територіальної громади, громадяни мають право подавати запити на отримання публічної інформації до державних органів та органів місцевого самоврядування.

Це право закріплене в п. 2 статті 5 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.  Запит має містити відомості про заявника та опис проблемної ситуації. Місцеві органи влади зобов’язані надати відповідь на запит у встановлений законодавством термін. Запит можна подати в будь-який час, але відповідь на нього має надаватися протягом 5 робочих днів (у разі запитування великого обсягу – 20 днів). Якщо запитувач не отримав відповідь у встановлений строк, він має право подати скаргу до уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або до суду.

Згідно з пунктом 5 статті 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, кожен громадянин має право на отримання інформації про володіння, користування чи розпорядження державним та комунальним майном, включаючи копії відповідних документів.

Розпорядники інформації повинні забезпечувати доступ до зазначеної інформації відповідно до положень статті 5 Закону України “Про доступ до публічної інформації”. Громадський контроль є важливим механізмом забезпечення відкритості та прозорості використання комунальних земель і дозволяє громадянам ефективно контролювати дії влади в цій сфері.

Згідно зі ст. 19 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, запит на інформацію – це прохання особи отримати публічну інформацію від розпорядника інформації.

Запит можна подати без пояснення причини та стосуватися він може будь-якої інформації. Запит може бути індивідуальним або колективним та подаватися в різних формах. Письмовий запит може бути поданий у довільній формі, але повинен містити інформацію про запитувача та опис інформації, щодо якої робиться звернення. Якщо на веб-сайті розпорядника інформації існують форми запитів на інформацію, ви можете їх використати для зручності та швидкості. У разі неможливості подати письмовий запит, його може оформити відповідальна особа з питань доступу до інформації. Запит на отримання публічної інформації є ефективним інструментом для забезпечення прозорості та відкритості в діяльності місцевих органів влади щодо використання комунальних земель.

У разі виявлення порушень у використанні комунальних земель територіальної громади громадяни мають право подавати заяви до відповідних органів влади.

Згідно зі статтею 40 Конституції України, кожен має право на звернення і оскарження дій або бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб.

Закон України “Про звернення громадян” встановлює правила та процедуру розгляду звернень громадян у відносинах з державними органами та органами місцевого самоврядування, включаючи контролюючі правоохоронні органи.

Звернення громадянина до контролюючих правоохоронних органів повинно містити інформацію про порушення прав громадян у сфері використання комунальних земель та будь-який матеріал, який може допомогти виявити та вирішити проблему.

Контролюючі правоохоронні органи мають право здійснювати перевірки та проводити розслідування у відповідності до законодавства України. В разі виявлення порушень прав громадян у сфері використання комунальних земель, контролюючі органи можуть застосувати відповідні заходи впливу, реагування.

Громадяни мають право звертатися до архітектурно-будівельної інспекції з питань порушення будівельних норм, контролювати виконання умов договору оренди землі. Також звертатися до екологічної інспекції з питань відповідності використання земельних ділянок вимогам екологічної безпеки.

З метою захисту цінних територій, законодавство передбачає низку обмежень щодо забудови історичних ареалів та використання охоронюваних земель. Громадський контроль над виконанням цих обмежень допомагає зберегти культурну спадщину та забезпечити сталість екосистем.

Законодавство, яке можна використовувати для здійснення громадського контролю, зокрема,  Закон України “Про доступ до публічної інформації”, Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні”, Закон України “Про охорону культурної спадщини“, Закон України “Про охорону навколишнього природного середовища”, та інші.

Робота з реєстрами є ще одним інструментом громадського контролю.

При здійсненні громадського контролю важливо використовувати відкриті реєстри та бази даних, де можна знайти інформацію про власників земельних ділянок, їх призначення та стан реєстрації. Для цього можна скористатися системою державного земельного кадастру, базою даних “Єдиний державний реєстр речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, системою електронного документообігу в органах державної влади та іншими ресурсами.

Державний земельний кадастр містить важливу інформацію про всі земельні ділянки. Він містить інформацію про власника ділянки, її площу, призначення та інші дані. Це дає можливість громадськості перевіряти правильність використання земельних ділянок та виявляти можливі порушення.

Щоб отримати доступ до цієї системи, вам потрібно зайти на сайт та вибрати розділ “Державний земельний кадастр” у меню або за прямим посиланнямНа час воєнного стану функціонування зазначеного реєстру тимчасово обмежено!

Там ви зможете знайти інформацію про земельні ділянки, їх власників та інші дані, які можуть бути корисними для здійснення громадського контролю.

Єдиний державний реєстр речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень доступний онлайн через сайт. Цей ресурс містить інформацію про всі зареєстровані речові права на нерухоме майно в Україні, включаючи власність, права користування, оренди та інші види прав.

Щоб отримати доступ до інформації, необхідно відвідати веб-сайт та виконати деякі кроки для пошуку інформації про конкретний об’єкт нерухомості. На сайті можна знайти інструкції з використання реєстру, а також детальну інформацію про вимоги до документів та процедури реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Цей ресурс є важливим інструментом для громадського контролю за правом власності на нерухоме майно в Україні. Дозволяє отримати доступ до офіційної інформації про власників нерухомості та їх прав на цю власність.

Також важливо використовувати відкриті електронні реєстри, які містять інформацію про будівельні дозволи, тощо.

Один з таких реєстрів – Державний реєстр будівельної діяльностіНа час воєнного стану функціонування зазначеного реєстру тимчасово обмежено!

Наприклад, якщо громадянин знає адресу будівельного об’єкту, про який він має певні сумніви, то він може звернутися до Державного реєстру будівельної діяльності. Дізнатися, чи видано на цей об’єкт дозвіл на будівництво, а також про інші дозвільні документи, які повинні були б бути отримані.

Крім того, громадський контроль можна здійснювати і через судову систему.

Громадяни можуть подавати скарги на рішення органів місцевого самоврядування щодо використання земельних ділянок і будівництва на них. Суд перевіряє легітимність рішення та може скасувати його, якщо воно було прийнято з порушенням законодавства.

Отже, громадський контроль за використанням комунальних земель територіальної громади є важливим інструментом забезпечення ефективності та прозорості використання земельних ресурсів. Запити, робота з реєстрами, звернення та заяви є інструментами, які дають можливість громадськості контролювати використання земельних ділянок та виявляти можливі порушення. До того ж, законодавство надає повноваження громадянину здійснювати громадський контроль та вимагати від місцевих органів влади врегулювання ситуації у випадку виявлення порушень.

Важливо пам’ятати, що здійснення громадського контролю є одним з інструментів захисту прав громадян на здорове довкілля та прозоре використання комунальних земель.

З метою максимальної ефективності такого контролю, слід дотримуватися певної послідовності дій та враховувати законодавство, що регулює дану сферу.

Здійснення громадського контролю є важливим інструментом боротьби з корупцією в державному управлінні. Через контроль громадян можуть бути виявлені недоліки і порушення в діяльності владних структур, що може призвести до запровадження ефективних механізмів боротьби з корупцією та підвищення якості управління містом або селищем. Також це завадить використанню незаконних схем щодо використання земель громади та здійснення незаконної забудови території територіальної громади.

Узагальнюючи вищезазначене, можна сказати, що громадський контроль за використанням комунальних земель територіальної громади є важливою складовою розвитку демократії в Україні. Громадяни мають право на отримання інформації про використання земель та можуть здійснювати контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування. Це сприяє забезпеченню прозорості та відкритості владних структур, зменшенню ризику корупції та підвищенню якості управління містом або селищем. Звернення, запити, заяви, робота з відкритими реєстрами, а також звернення до судової системи – це інструменти, які можуть використовувати громадяни для здійснення контролю за використанням комунальних земель.

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь