Гірська міська військова адміністрація
Луганська область, Сєвєродонецький район

«Слабкі» та «сильні» сторони нового законопроєкту «Про оцінку впливу на довкілля»

Дата: 27.02.2023 11:53
Кількість переглядів: 139

Екологічні громадські організації проаналізували новий законопроєкт №8410 "Про внесення змін до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" (далі - ОВД) та назвали його першим системним переглядом закону про ОВД з часів його прийнятті у 2017 році.

Запропоновані зміни є значно ширшими та глибшими, ніж заявлено, і хоча більшість з них позитивні, окремі викликають серйозне занепокоєння, повідомляє Екологія-Право-Людина.

Цифровізація процедури

Екоактивісти підкреслили, що цифровізація звузить доступ людей, які не користуються сучасними технологіями. А ОВД має бути доступною для всіх українців. 

«Необхідно зберегти вимогу про подання однієї копії звіту з ОВД (а також іншої наданої суб’єктом господарювання документації, необхідної для оцінки впливу на довкілля), призначеної для фізичного розміщення у місці, доступному для громадськості у приміщенні уповноваженого органу», – підкреслили вони.

Скорочення строків процедури

Автори розкритикували скорочення строків громадського обговорення до 12 робочих днів та унеможливлення його подовження. Адже загальновизнаним міжнародним стандартом є щонайменше 1 календарний місяць. Окрім того, таке скорочення є послабленням норм Оргуської конвенції. 

На їхню думку, скорочення строків також негативно відобразиться на повноті й ефективності умов щодо звіту та екологічних умов висновків з ОВД, адже:

- строки наданий уповноваженому органу на підготовку умов щодо обсягу досліджень та рівня деталізації інформації скоротяться з 30 до 15 робочих днів;

- строки на підготовку висновку з ОВД з дня завершення громадського обговорення скоротяться з 25 до 15 днів.

Зменшенням дискреційних повноважень уповноваженого органу

Зазначається, що законопроєкт №8410 пропонує доповнити Закон про ОВД новою статтею щодо відмови у видачі висновку з ОВД, а також новою частиною щодо підстав для надання висновку про недопустимість провадження планованої діяльності. 

«Ще в перші роки здійснення процедури ОВД практика показала необхідність законодавчого закріплення підстав для відмови та надання висновку про недопустимість, відтак такі зміни давно на часі і підтримуються», – підкреслили в аналізі.

Зміна способів надання доступу до звітів з ОВД

Екоактивісти розкритикували норму щодо виготовлення паперових копій звіту. Раніше витрати покладалися на підприємця, а документ пропонує доповнити її умовою “за наявності запиту громадськості”.

Вони зазначили, що механізм отримання таких копій стає незрозумілим. Також така норма не узгоджується із положеннями Закону "Про оцінку впливу на довкілля". Адже за законом громадське обговорення розпочинається лише тоді, коли паперовий звіт з ОВД доступний у приміщеннях уповноваженого органу. 

«Абсолютно незрозуміло, як в цей алгоритм дій органу влади вписується запит. Адже виходить, що поки хтось не зробить запит на виготовлення копії, громадське обговорення не розпочинається, а вся процедура ОВД призупиняється», – наголосили автори.

Нововведення щодо громадських слухань

В аналізі розкритикували нові умови для проведення громадських слухань лише за умови, якщо на них зареєструвалося не менш ніж 10 осіб.

«Вимога щодо реєстрації на громадські слухання 10 осіб, які є простими місцевими жителями і можливо перший раз у своєму житті стикаються із процедурою ОВД, є надмірною і нереалістичною», – підкреслили екоактивісти.

На їхню думку, логічно не призначати слухання, якщо інтерес громадськості повністю відсутній. Проте інтерес навіть однієї людини є достатнім індикатором наявності громадського інтересу для призначення таких слухань.

Приведення у відповідність до Директиви про ОВД

Зазначається, що Директива ЄС про ОВД передбачає консультації із зацікавленими органами як обов’язковий елемент процедури ОВД. У первинному варіанті закону про ОВД цього елементу передбачено не було. Законопроєкт пропонує зміни про проведення (паралельно із громадським обговоренням) консультацій з іншими органами влади та місцевого самоврядування щодо довкіллєвих питань.

Автори наголосили, що переважна більшість пропозиції, що стосуються самої процедури ОВД видаються доречними і оптимальними. 

«Разом з тим, складається враження, що Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів досі не розділяє європейських позицій про вагу і користь залучення громадськості», – йдеться в аналізі.

Вони підкреслили, що більшість положень законопроєкту спрямовані на обмеження чи звуження такої участі, зокрема через:

- скорочення строків;

- необхідність подання запиту для отримання звіту з ОВД;

- проведення громадських слухань лише в разі реєстрації у них 10 осіб. 

Екоактивісти закликали Міндовкілля переглянути ці позиції, адже європейська інтеграція у довкіллєвій сфері напряму пов’язана із постійним і прогресивним розширенням можливостей громадськості брати участь у процесі прийнятті управлінських рішень.

Нагадаємо, Кабінет Міністрів України схвалив законопроєкт “Про внесення змін до Закону “Про оцінку впливу на довкілля”. Нові норми покликані скоротити процедуру з 216 днів до 67, а також оновити функціонал електронного реєстру ОВД.

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь